Integrale project IJtram

Pagina

Vervoerregio Amsterdam heeft samen met haar partners GVB en gemeente Amsterdam een investeringsagenda en samenwerkingsovereenkomst voor het openbaar vervoer (IAOV) vastgesteld om in de periode 2014-2025 infrastructurele maatregelen uit te voeren. Doel is het OV sneller, betrouwbaarder en comfortabeler te maken en aan te passen aan de verandering die de Noord/Zuidlijn met zich meebrengt.
 
Project IJtram is opgenomen in de IAOV omdat het een zeer succesvolle tramlijn is waar veel reizigers gebruik van maken. Deze tramlijn heeft echter verbeteringen nodig om de toekomstige ontwikkelingen aan te kunnen. De nieuwbouw van woningen op IJburg begint weer aan te trekken en ook het bouwprogramma van Zeeburgereiland krijgt een ambitieuze omvang. Voor verdere ontwikkeling en kwaliteit van beide gebieden is het essentieel dat deze ontsloten zijn door hoogwaardig, kwalitatief, snel en betrouwbaar OV. De IJtram is daarvoor de aangewezen OV-lijn.
 
De gemeente Amsterdam, Eigendom & Beheer heeft aan de Metro en Tram afdeling Projectencentrum (PC) de opdracht gegeven om werkzaamheden te verrichten voor het integrale project IJtram. Het planningsmanagement van het project wordt door phbm uitgevoerd. Dit houdt in het opstellen en actualiseren van zowel een integrale planning als één detailplanning per deelproject. Op basis hiervan levert phbm advies aan het projectteam en bijdrage aan de kwartaalrapportages.
 
De scope van het integrale project IJtram bestaat uit deze maatregelen:
 

  • Keervoorziening Centraal Station
  • Uitbreiden van de IJtramstalling op Zeeburgereiland ;
  • Ombouwen van de baanbeveiliging IJtram naar een stadse situatie;
  • Diverse kleine maaiveldaanpassingen langs traject IJtram;
  • Het aanbrengen van geleide-lijnen op haltes;
  • Het mogelijk maken van gekoppeld rijden.

 
Medio 2020 zullen alle maatregelen gereed zijn.