Ombouw van de Amstelveenlijn

Pagina

Bij de ombouw van de Amstelveenlijn verzorgt phbm de toetscoördinatie. Dit betekent dat wij voor de opdrachtgever de toetsstrategie opstellen, de toetsing conform SCB laten uitvoeren en de toetsresultaten terugkoppelen. Wij toetsen risicogestuurd, waardoor met een efficiënte inzet van toetsers een maximaal resultaat wordt bereikt.

Bij de ombouw van de Amstelveenlijn wordt een kosteneffectieve, hoogwaardige, verkeersveilige en toekomstvaste railverbinding gerealiseerd als vervanging van de bestaande Amstelveenlijn. De huidige Amstelveenlijn (metro 51) wordt namelijk geplaagd door storingen en ernstige ongevallen. Op het traject tussen Amstelveen Westwijk en station Zuid moeten daarnaast de kruispunten veiliger worden en de doorstroming voor zowel tram als overig verkeer verbeteren.

Om dit te bereiken worden in Amstelveen drie kruisingen ongelijkvloers gemaakt. Een voorbeeld hiervan is te zien in de afbeelding. Om de snelheid en de betrouwbaarheid van de Amstelveenlijn te vergroten is er daarnaast voor gekozen om een aantal haltes op te heffen. Deze haltes worden gesloopt en de grond eronder wordt omgevormd tot een groenstrook.

phbm is trots op de belangrijke bijdrage die wij met dit project leveren aan het verbeteren van de bereikbaarheid in de regio Amsterdam en in Amstelveen in het bijzonder.