Sluizencomplex Terneuzen

Pagina

Bij dit project draagt phbm bij aan het opstellen van de generieke risico’s, welke op den duur een bijdrage leveren bij het beter in beeld brengen van de risico’s binnen verschillende projecten.

Het sluizencomplex Terneuzen bestaat uit drie sluizen en is de toegang van de Westerschelde tot het Kanaal Gent-Terneuzen. Het complex is een cruciale schakel in de verbinding tussen de Seine en de Westerschelde. Deze belangrijke vaarroute verschaft toegang tot de havens van Gent en Terneuzen, maar ook naar het achterland van Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Het sluizencomplex is van groot economisch belang voor deze regio’s. Onderzoek naar de maritieme toegang van de Kanaalzone heeft aangetoond dat voor de binnenvaart een capaciteitsprobleem dreigt en voor zeeschepen problemen te verwachten zijn vanwege afmetingen en beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorvaart.

Op 19 maart 2012 is bekendgemaakt dat op de plek van de huidige Middensluis (gebouwd in 1910) een grote Nieuwe Sluis gebouwd wordt met afmetingen groter dan die van de sluizen in het Panamakanaal. De sluis wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep en is daarmee één van de grootste sluizen van de wereld. In 2017 is het project gegund aan het consortium Sassevaart. Hierin gaat BAM Infra in samenwerking met BAM Contractors, DEME en Algemeen Aannemingen Van Laere N.V. het project realiseren.

Op de afbeelding is te zien waar de nieuwe sluis komt. Het doorzichtige gedeelte van de afbeelding is afkomstig van de huidige situatie en is niet meer aanwezig in de nieuwe situatie.  De wanden van de sluis komen diep in de bodem en worden grotendeels gegraven en door het maken van een doorvaartkanaal kan de Middensluis langer in gebruik blijven. Sassevaart gebruikt bestaande en bewezen bouwtechnieken die zo min mogelijk trillingen veroorzaken, geen grondwater onttrekken uit de omgeving en weinig werkruimte innemen.

Het eerste schip vaart eind 2022 door de Nieuwe Sluis.

projectbeheersing, systems engineering