Skip to main content

De wereld verandert in rap tempo. Tools en technieken om ‘de stad’ en mobiliteit slimmer te maken schieten als paddenstoelen uit de grond en worden steeds geavanceerder. De veelheid aan mogelijkheden door digitalisering zorgt voor keuzestress en roept vragen op. Als adviseurs horen wij onze klanten vaak de vraag stellen ‘Hoe willen en kunnen we Smart City innovaties inzetten, zodat we onze doelen bereiken?’

Klanten ondersteunen in het beantwoorden van deze vragen is ons doel. Of het nu advies is (bijvoorbeeld over aanbesteden en inkopen), procesmanagement, hulp bij implementatie van plannen of het opzetten van projecten en samenwerkingen – phbm staat klaar! Doordat we op de hoogte zijn van ontwikkelingen en een groot netwerk hebben, zorgen we dat we niet het wiel opnieuw uitvinden. We maken o.a. gebruik van de “movement van communities” waar we del van uitmaken: City Deal van Future Cities. Samen met de klant willen we processen waarmee regio’s, steden en dorpen worden ontworpen, ingericht, beheerd en bestuurd, verbeteren. Op die manier geven we vorm aan onze ambitie om Nederland steeds een stukje mooier te maken en steeds meer invulling te geven aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties

Energie, enthousiasme en leergierigheid
Hoe wij precies in deze wereld van Smart Cities onze plek innemen, verkennen wij dit jaar. In januari 2021 lanceerde phbm Smart City als één van de drie thema’s waarin wij ons als adviseurs specifiek ontwikkelen. Het is gaaf om te merken dat er zoveel energie, enthousiasme, netwerk en leergierigheid in onze themagroep zit!

Focus aanbrengen
Deze eerste maanden zijn we als themagroep bezig geweest met het aanbrengen van focus in onze doelen binnen dit thema. Wat bedoelen we bijvoorbeeld met ‘de stad’? En wanneer is dat gebied dan ‘slim’? Met wie willen we samenwerken en vooral, welke waarde voegen wij toe?

We concludeerden tot nu toe dat we ‘de stad’ breed opvatten. Het gaat voor ons om regio’s waar mensen door infrastructuur en mobiliteit aan elkaar verbonden zijn en waar een kans ligt om dit slimmer aan te pakken. Wat ‘slim’ betreft? Wat ons betreft is een stad slim als deze gebruik maakt van de kansen van digitalisering en leefbaar, efficiënt, veilig, inclusief, democratisch, duurzaam en ethisch verantwoord is.
Vanuit onze traditionele expertise in inkoop en aanbesteding, zien wij onszelf als specialist die partijen kan adviseren in hoe Smart City oplossingen kunnen worden ingekocht. Daarnaast hebben we onszelf bewezen als procesmanager en makelaar: wij zorgen voor een soepel proces, waarin goede samenwerking tussen partijen centraal staat. Wij kennen het Smart City netwerk goed en kunnen -door goed door te vragen naar de behoefte van de klant-, de juiste partij koppelen aan de échte vraag om zo optimaal gebruik te maken van de kansen die digitalisering en technologisering bieden.

Interesse?
We zijn ontzettend benieuwd naar waar deze zoektocht ons verder gaat brengen dit jaar! Interesse om eens het gesprek hierover aan te gaan? Neem contact op met Roel van der Weerd (r.vanderweerd@phbm.nl) of Susan van Esch (s.vanesch@phbm.nl).