Tunnelafbouw Noord/Zuidlijn
De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is een veel besproken project waarbij diverse infrastructuurknopen onderling worden verbonden. Het nieuwe metrosysteem verbindt het nieuwe busstation in Amsterdam Noord met het Centraal Station Amsterdam en de diverse busverbindingen, treinverbindingen en het bestaande metronetwerk. De metrolijn eindigt in Amsterdam Zuid met aansluitingen op Metro, bus en trein. Op dit moment is het project in de overgang van de ruwbouw, het betonnen casco van de tunnel en de stations, naar de afbouw tot een compleet werkend metrosysteem.
In opdracht van de Dienst Metro ondersteunt phbm het risicomanagementproces tunnelafbouw. phbm levert op basis van de Tunnel, Techniek en Afbouw risico´s een belangrijke bijdrage aan de totale systeemintegratie. Hierbij werken we vanuit de ontwerpfase gericht aan systeemveiligheid en houden we rekening met de eisen van het GVB en de uiteindelijke beheerder van de Noord/Zuidlijn. Bijzonder aan deze opdracht is dat het gehele Noord/Zuid-Lijn contract wordt beheerst op basis van Risicogestuurde Contractbeheersing.
De afbouw van diverse deelprojecten is in 2014 reeds van start gegaan. Begin 2015 is de afbouw van de tunnel en de stations over het gehele tracé in volle gang. Naar verwachting kunnen in oktober 2017 de eerste reizigers het metrosysteem gebruiken.